مدرسه علمیه الزهرا شبستر

  • خانه 
  • ورود 

مناجات چیست؟ چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟

05 اسفند 1390 توسط ثریا




آنچه در ادامه می‌آید درس‌گفتارهای آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در تفسیر مناجات خمس عشره است که سال گذشته در دفتر قم مقام معظم رهبری ایراد شده است و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضام، متناوباً طی روزهای آینده تقدیم کاربران گرامی خواهد شد:


وَالصّلاةُ وَ السّلامُ عَلى سَیدِ الانبیاءِ وَ المّرسَلین، حَبیبِ اِلهِ العالَمین اَبى‌الْقاسِم مُحمّد، وَ عَلى آلِهِ الطّیّبینَ الطّاهرین المَعصومین.

خداى متعال را شاكریم كه توفیقى عنایت فرمود بار دیگر ماه رمضان را درك كنیم و از این خوان گسترده‏ى الهى بهره‏مند شویم. امیدواریم خداى متعال به ما هم توفیق توبه نصوح و استفاده از بركات این ماه شریف مرحمت بفرماید.

مناجات یعنى چه؟


شاید در عرف ما مناجات همین مراسمى باشد كه سحرهاى ماه رمضان در بلندگوها یا در مأذنه‏ها، كسانى با صداى بلند، اشعار و دعاهایى مى‏خوانند؛ ولى این كیفیت‏ها منظور نیست. كلمه‏ى مناجات كه با كلمه‏ى نجوا هم‏خانواده است، در اصل لغت به معناى در گوشى گفتن، راز گفتن و خصوصى صحبت كردن است. بعضى اصل مناجات را رازگویى قرار داده‏اند. بعضى روى خلوت بودنش تكیه كرده‏اند و گفته‏اند اصل معنا همان در خلوت‏بودن و خصوصى‏بودن صحبت است. اما وقتى در میان جمعى دو نفر مى‏خواهند خصوصى صحبت كنند كه دیگرى نشنود ناچار آرام صحبت مى‏كنند؛ پس آرام صحبت كردن یا سرّى صحبت كردن اصل مناجات نیست. اصلش این است كه گفتگو خصوصى باشد كه از یك طرف لازمه‏اش در خلوت بودن است، و از یك طرف آهسته صحبت كردن.


مناجات خواندن یا مناجات كردن؟!


بنابراین مناجات با آهسته صحبت كردن بیشتر مناسبت دارد تا فریاد كشیدن و آواز خواندن. آنها خواندن مناجات است نه مناجات كردن. مثل اینكه دعاهایى كه مى‏خوانیم دعا كردن نیست؛ بیشتر خواندن دعاست. یعنى دعایى است كه پیامبر9 و ائمه‏ى اطهار: و اولیاء خدا آن دعا را در یك موقعیت خاصى گفته‏اند و ما آن را مى‏خوانیم و غالباً به صورت حكایت است و قصد انشاء در بسیارى از موارد نیست. بسیارند كسانى كه دعا مى‏كنند یا اصلاً معنى‏اش را نمى‏دانند یا توجه به معنایش ندارند. یعنى دعا مى‏خوانند؛ نمى‏شود گفت دعا مى‏كنند. مناجات‏ها هم كه بلند خوانده مى‏شود و گاهى به معنایش هم توجهى نیست، مناجات كردن نیست؛ این مناجات نامه خواندن است.


مناجات با…؟


مناجات مى‏تواند بین دو انسان، بین انسان و خدا و مى‏تواند بین خدا و انسان باشد. در قرآن شریف آیاتى داریم مربوط به در گوشى گفتن مردم با همدیگر. زمانى كسانى براى اینكه خودشان را نزدیك به پیامبر اكرم(ص) نشان بدهند، براى خودشان یك تعیّنى قائل بودند، مى‏آمدند نزدیك به پیغمبر مى‏نشستند تا خصوصى با پیغمبر اكرم صحبت كنند. كسانى هم بودند كه ایمان واقعى نداشتند یا منافق بودند مى‏خواستند حرف‏هایى بزنند كه سایر مؤمنین اطلاع نداشته باشند. گاهى هم علیه مؤمنین توطئه‏هایى مى‏كردند. آنها هم آرام صحبت مى‏كردند تا دیگران نشنوند، مؤمنان هم از این درگوشى گفتن‏ها ناراحت مى‏شدند. در آن موردى كه مى‏خواستند با پیغمبر اكرم(ص) خصوصى صحبت كنند، آیه‏اى نازل شد: كسانى كه مى‏خواهند با پیغمبر درگوشى صحبت كنند، باید صدقه‏اى بدهند. آن وقت اجازه داده مى‏شود كه با پیغمبر صحبت كنند؛ «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً1» اما هیچ كس به این آیه عمل نكرد…




فقط على(ع)…


…جز امیرالمؤمنین(ع). در روایتى دارد كه ایشان یك دینار طلا داشتند، آن را تبدیل كردند به چند درهم نقره، و همه‏ى آن‏ها را براى صحبت‏هاى خصوصى با پیامبر اكرم‏(ص) به عنوان صدقه دادند اما بعد از آن هیچ كس دیگر صحبت خصوصى با پیغمبر را درخواست نكرد، بعد آیه نسخ این حكم نازل شد. حالا كه ابا دارید از این‏كه صدقه‏اى بپردازید دیگر نمى‏خواهد صدقه بدهید؛ تكلیف از شما برداشته شد2. بعد در روایات شیعه و سنى وارد شده كه یكى از ویژگى‏هاى امیرالمؤمنین‏(ع) این است كه تنها كسى است كه به این آیه‏ى شریفه عمل كردند، نه قبل از ایشان و نه بعد از ایشان كسى عمل نكرد و نخواهد كرد. در مورد آن درگوشى‏ها و صحبت‏هاى خصوصى هم كه افراد مى‏كردند و موجب حزن مؤمنین مى‏شد و گاهى مى‏خواستند توطئه بكنند، آیه‏اى نازل شد كه «فَلا تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ3»؛ اگر صحبت خصوصى‏ مى‏كنید حتما در مورد كارهاى خیر یا براى كار خیرى باشد كه مى‏خواهید دیگران متوجه نشوند. یعنى درگوشى گفتن فى حدّ نفسه در میان جمع منفى است، خلاف ادب است، مگر ضرورتى باشد.اصل این است كه در میان جمع كسى درگوشى صحبت نكند تا موجب توهّم نشود.


مناجات انسان با خدا


گاهى انسان یك حالى پیدا مى‏كند كه مى‏خواهد با خدا بلند صحبت كند، و گاهى نه، حالش جورى اقتضاء مى‏كند كه آرام و خصوصى صحبت كند. مثلاً آدم وقتى مى‏خواهد به گناهان خودش اعتراف كند، به طور قاعده دوست ندارد دیگران متوجه شوند. گفتگوهاى دیگرى هم هست كه ناشى از شدت محبت است، گفتگوهاى محبّت‏آمیز هم طبعش این نیست كه بلند میان مردم داد كشیده بشود. این گفتگو، گفتگویى خصوصى است. «میان عاشق و معشوق رمزى است» این جا هم جاى مناجات است.


تفاوت نجوا با ندا


اما گاهى اقتضاء مى‏كند كه آدم در یك گرفتارى و ناراحتى خدا را صدا بزند، كانّه از خدا دوریم! صدا مى‏كنیم كه خدایا كجایى به داد من برس؛ اینجا ندا مى‏كند، جامع هر دویش دعاست، چه به صورت بلند باشد و چه به صورت آهسته، خصوصى باشد یا عمومى، همه‏اش دعا هست. اما در موردى كه آدم خودش را در حالت دورى تصور مى‏كند آنجا ندا هست. در مناجات شعبانیه مى‏گوید: «الّلهم صل على محمد و آل محمد، واسمع ندائى اذا نادیتك»؛ وقتى نداء مى‏كنم، فریاد مى‏زنم، به فریاد من توجه كن. روایتى هم هست كه حضرت موسى‏(ع) از خداى متعال سوال كرد «أَ بَعِیدٌ أَنْتَ مِنِّی فَأُنَادِیَكَ أَمْ قَرِیبٌ فَأُنَاجِیَكَ فَاَوْحَى اللهُ اِلَیْهِ اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَكَرَنىَ … 4»؛ خدایا نزدیك هستى تا درگوشى با تو صحبت كنم، یا دور تا فریاد بزنم. خطاب شد كه من از همه به تو نزدیك‏ترم.


رمضان، سحر و مناجات‏


اصل مناجات در روایات مورد تأكید قرار گرفته است به خصوص در ماه رمضان. روایتى از امیرالمؤمنین‏7 نقل شده كه خطاب به روزه‏دار فرمودند: «ایها الصائم اِنّك فى شهرٍ صیامك مفروض…» تا فرمودند «و اصواتك فیه مسموعة و مناجاتك فیه مرحومة5»؛ در این ماه صداهاى تو شنیده مى‏شود. گاهى افراد در حدّى هستند كه حرفشان قابل اعتنا نیست، فرض كنید در مجلسى بچه‏اى یا سفیهى، حرفى یا دادى بزند، خُب كسى توجه نمى‏كند، اینجا مى‏گویند این، صوت مسموعى ندارد، گوش به حرفش نمى‏دهند. پناه مى‏بریم به زمانى كه انسان در مقابل خداى متعال به یك حالى بیفتد كه خدا به او اعتنایى نكند، هر چه داد هم بزند، مورد توجه قرار نگیرد. ولى گاهى است كه خداى متعال در یك شرایط خاصى یك اذن عامى مى‏دهد یا بخصوص مردم را دعوت مى‏كند كه بیایید حرف بزنید، من مى‏شنوم، توجه مى‏كنم. این مضمون در دعاها زیاد وارد شده كه گاهى گناهان انسان موجب مى‏شود صدایش شنیده نشود، خدا توجهى به حرفش نكند. آن وقت از خدا مى‏خواهد كه این حجاب گناه را از میان بردارد. ماه رمضان، ماهى است كه صداها شنیده مى‏شود، خدا به بندگانش توجه مى‏كند، هر قدر هم شایستگى نداشته و آلوده باشند، در عین حال خدا از فضل و كرم خودش صداى آنها را مورد توجه قرار مى‏دهد. «و مناجاتك فیه مرحومة»؛ مناجاتى كه انسان مى‏كند در این ماه با رحمت الهى مواجه مى‏شود.


در اوقات دیگر هم غیر از ماه رمضان وقت سحر خیلى سفارش به مناجات شده است. در نیمه‏ى شب، موقعى كه چشم‏ها خواب است و صداها خاموش، اگر به خداى متعال توجه پیدا كنیم و با او صحبت كنیم خداى متعال مى‏فرماید: «لبیك» كسى كه در نیمه‏ى شب با خدا مناجات كند، «أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِی قَلْبِهِ6». خدا نور را در دلش ثابت مى‏دارد. دلش ظلمانى نمى‏شود.


نجواى با محبوب‏


به‌طور طبیعى هر كسى دوست دارد با اشخاص بزرگ مخصوصاً اشخاصى كه دوستشان دارد صحبت خصوصى داشته باشد یا اگر رابطه‏ى عاطفى بین دو نفر باشد، خیلى دلش مى‏خواهد كه تنهایى و خصوصى با او صحبت كند، هر چند چیزى هم از او نخواهد. همین صحبت كردن با او موضوعیت دارد. بطور طبیعى مؤمن و كسى كه عظمت خدا را درك مى‏كند، نعمت‏هاى خدا را مى‏شناسد و مى‏داند كه چقدر به او رأفت و رحمت دارد، باید دلش بخواهد با خدا صحبت كند. ولى متأسفانه بسیارى از اوقات اراده‏اى در آدم پیدا نمى‏شود و چندان علاقه‏اى ندارد كه جاى خلوتى برود و با خدا صحبت كند. در ماه مبارك رمضان كه بهار دعا و مناجات است - بنده خودم را عرض مى‏كنم - اگر یك دعاى افتتاحى، دعاى ابوحمزه‏اى مى‏خوانیم براى خالى نبودن عریضه است تا ثوابى ببریم. اما اینكه آدم علاقه داشته باشد كه بنشیند با خدا درد دل كند و خصوصى صحبت كند، این حال همیشه پیدا نمى‏شود. اگر الان به شما بگویند كه هر كدام از آقایان، مایل هستند یك وقت خصوصى، پنج دقیقه، بروند تهران با مقام معظم رهبرى خصوصى صحبت كنند، كیست كه داوطلب نشود؟ همه داوطلب مى‏شوند، مسابقه مى‏گذارند. چرا؟ او شخصیت عظیمى است، دوست داشتنى است. آدم كسى را كه دوست دارد دلش مى‏خواهد با او صحبت كند، حالا ضمناً اگر یك درخواستى هم داشت عرض مى‏كند؛ درخواستى هم نداشت، همین صحبت كردن برایش مطلوبیت دارد. چطور ما با خدا این گونه نیستیم؟ با اینكه خدا خودش دعوت مى‏كند كه بیایید، با من خصوصى صحبت كنید، من فورى جوابتان را مى‏دهم. وقتى نیمه شب بنده مى‏گوید «یا رب»، خدا مى‏گوید «لَبَّیْكَ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِكَ وَ تَوَكَّلْ عَلَیَّ أَكْفِكَ7»؛ از من درخواست كن تا به تو بدهم، بر من توكل كن تا كفایتت كنم. خوب، انسان یك چنین خدایى داشته باشد، او هم دعوت مى‏كند، آن وقت ما ناز بكنیم و نرویم، خواب را ترجیح بدهیم. چرا؟ مسلّماً آفتى در ما است، ایمان این را اقتضاء نمى‏كند.


چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟


چه چیز موجب مى‏شود كه انسان دوست نداشته باشد با خدا مناجات كند؟ خدا خیلى جاها خودش فرموده كه اگر كسانى، بعضى از ویژگى‏ها را داشته باشند، من شیرینىِ مناجاتم را از كام آنها بر مى‏دارم، «لَا أُذِیقُهُ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِی8»؛ روایتى از پیغمبر اكرم(ص) است كه مى‏فرمایند: «قال‏ الله سبحانه إذا علمت أن الغالب على عبدی الاشتغال بی نقلت شهوته فی مسألتی و مناجاتی9»؛ خدا مى‏فرماید كه اگر دیدم كه بنده‏ام اغلب‏ اوقاتش را صرف من مى‏كند، به فكر من است، یعنى به فكر این است كه چه تكلیفى دارد تا انجام بدهد، یا از چه نهى شده است كه اجتناب كند - ممكن است لحظات و ساعاتى رفتارهاى نامناسبى هم داشته باشد - تمایلات او را سوق مى‏دهم به طرف گفتگو و مناجات با خودم. به جاى اینكه تمایل به امور پست و حیوانى داشته باشد، اصلا علاقه‏اش به این جهت مى‏شود كه با خدا صحبت كند. این لطفى است كه خدا به او مى‏كند. اگر كسانى باشند كه بیشتر اوقات یا خداى ناكرده همه‏ى اوقاتشان، فكر لذائذ دنیا باشند؛ فكر این هستند كه چه غذایى لذیذتر است، چه جایى مناسب‏تر است، چه لباسى زیباتر، چه فیلمى لذتبخش‏تر است، مجالست با چه كسى شیرین‏تر است، چه پست و مقامى مى‏توانند به دست بیاورند، خدا هم اجازه نمى‏دهد كه با او مناجات كنند.


دوستان من را با دنیا چه كار؟!


خداى متعال به حضرت داوود(ع) وحى فرمود: «ما لأولیائی و الهمّ بالدنی10»؛ دوستان من را با فكر دنیا چه كار؟ چرا كسانى كه ادّعاى دوستى من مى‏كنند، همّ و غمّشان به امور دنیا تعلّق مى‏گیرد؟ نیازهایشان را من برطرف مى‏كنم، چرا آنها غصّه‏اش را مى‏خورند؟ «إن الهم یذهب حلاوة مناجاتی من قلوبهم»؛ همّ و غمّ دنیا حلاوت مناجات را از آنها سلب خواهد كرد. اگر گاهى هم موفق شوند با حال كسالت دعاى ابوحمزه‏اى بخوانند، حلاوتى درك نمى‏كنند، دعایى مى‏خوانند براى اینكه ثوابى ببرند. حداكثر به امید اینكه گناهشان آمرزیده شود. امّا اینكه لذّت ببرند و دنبال این بگردند تا فرصت مناجات پیدا كنند موفق نخواهند شد. روایت دیگرى هست كه براى ما كوبنده‏تر هست! از احادیث قدسیه است كه ناقلش حضرت صادق‏(ع) است. فرمود: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع) لَا تَجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیَا فَیَصُدَّكَ عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِیَ الْمُرِیدِینَ11»؛ خداى متعال به حضرت داوود وحى كرد یا داوود میان من و خودت عالِم دنیازده را واسطه قرار نده. كسى كه شیفته‏ى دنیاست، ولو عالِم باشد، مقامات علمى بالا هم داشته باشد، چنین عالمى راهزن دلهاى دوستان من است. بندگانى كه مى‏خواهند به طرف من بیایند، راهنما مى‏خواهند. خیال مى‏كنند چون این عالِم است مى‏تواند راهنمایشان باشد، اما خبر ندارند كه این دزدى است كه با چراغ آمده. بعد مى‏فرماید: عقوبتى كه براى اینها در نظر گرفتم، كمترینش این است كه حلاوت مناجاتم را از دل اینها بر مى‏دارم. عالِمِ دنیازده، شیرینى مناجات خدا را درك نمى‏كند و طبعاً نمى‏تواند دیگران را به سوى خدا راهنمایى كند. سخن آخر این كه ما اگر خودمان لیاقتى نداریم، به گدایى درِ خانه‏ى اهلبیت و به بركت شفاعت آنها، مورد عنایت الهى قرار بگیریم تا حال مناجاتى، حال توبه‏اى، حال عبادتى پیدا كنیم. آلودگى‏هایمان شسته شود و از این ماه شریف، پاك و پربار بیرون برویم، انشاءالله.


پی‌نوشت‌ها:


1. مجادله / 12.


2. ر.ك: بحار الانوار، ج 30، ص 376.


3. مجادله / 9.


4. وسائل‏الشیعة، ج 1، ص 311.


5. فضائل‏الأشهرالثلاثة، ص 107.


6. مستدرك‏الوسائل، ج 5، ص 207.


7. مستدرك الوسائل، ج‏5، ص‏207، روایت 5708.


8. مستدرك‏الوسائل، ج 12، ص 36.


9. بحارالأنوار، ج 90، ص 162.


10. بحارالأنوار، ج 79، ص 143.


11. الكافی، ج 1، ص 46.


درس گفتارهای آیت الله مصباح یزدی در تفسیر مناجات خمس عشره/ 1

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: درس گفتارهای آیت الله مصباح یزدی

موضوعات: آموزنده لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اللّهم اَرِنی الطَّلعَةَ الرَّشیدة

ساعت



ساعت فلش

خبـــــــــــــــــــــــــــــر

calender

موضوعات

  • همه
  • اخبار
    • اخبار مدرسه
  • مناسبت های ماه
  • داستان کوتاه
    • آموزنده
    • انگلیسی
    • جالب
  • سخنان و احادیث امامان
    • امام علی (ع)
    • پیامبر اکرم (ص)
  • شعر
    • انتظار موعود
      • سایر
  • نوحه و مداحی
    • حاج محمود کریمی
    • فرهمند
  • دلنوشته ها
  • شهدا

اوقات شرعی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

آمارسایت

آمار سایت

قالب وبلاگ

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
Alatash.com , پخش زنده از حرمین شریفین!
تماس با ما

کد تماس با ما


دریافت کدهای جاوا برای وبلاگ شما

قرآن

قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
>
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس